donderdag 28 augustus 2008

Photoshoptip: zwembadwater effect

Eindelijk terug van vakantie.
Toen ik in Italiƫ dat te blauwe zwembad zag moest ik ineens denken aan een aardig Photoshop-effect. Om eerlijk te zijn is dit effect niet van mij maar van Peter Kentie. Ik heb de truc ooit eens aangetroffen in het blad MacWorld en hij gaf daar elke maand erg goede tips and tricks. Dus alle eer komt hem toe. Als ik het goed heb is hij nu manager marketing & media bij PSV in Eindhoven en heeft hij een Blog over WiFi.
Hier volgen de stappen.

1. Begin met een nieuw Photoshopbestand, maximaal 150 ppi.

2. Kies het Verloopgereedschap (type G).

3. Klik boven op de verlooppreview zodat de Verloopbewerker wordt opgestart.



4. Maak een verloop van zwemblad-lichtblauw naar zwembad-donkerblauw.


5. Plaats dit verloop in je ontwerp.



6. Maak een nieuwe laag

7. Plaats op deze laag met witte verf een aantal kruisen. Zet boven dunnere lijnen en onder dikkere lijnen.




8. Kies dan uit het Filtermenu: Distort(Vervorm): Ripple. Zet deze op de stand maximum en bijvoorbeeld op 900%. Klik OK.

9. De lijnen staan nu iets gedraaid. Dus roteer deze laag (Command?Control-T) zodat de kronkels weer horizontaal staan.



Het effect is erg simpel en je kan op allerlei manieren eigen variaties verzinnen.

woensdag 27 augustus 2008

InDesign Agates?

Sinds InDesign CS3 verschijnt er ineens een nieuwe eenheid ten tonele; de Agate.
Deze eenheid wordt in de VS vooral binnen de krantenwereld gebruikt. 1 Agate= 1.814 mm, 5.5 pt en er gaan 14 Agates in een Inch.
Volgens Wikipedia is dit de kleinste puntgrootte die nog leesbaar is in een krant. De eenheid werd vooral gebruik voor statistieken en juridische zaken (de kleine lettertjes dus).
In About.com kwam ik het onderstaande tegen:

"Definition: Still used as a unit of measure in advertising space in some newsletters, an agate line is one column wide by one agate in depth. An agate is 5 1/2 points or 1/14 of an inch. 14 agate lines equal one linear column inch. Because the column width can vary, the overall size of an agate line is not absolute."

Er is zelfs speciaal voor de Agate een lettertype ontworpen, de Retina. Lees de onderstaande tekst van the Atlantic eens:



"In 2001, The Wall Street Journal hired Jonathan Hoefler and Tobias Frere-Jones to create a new typeface for its financial tables. The result, called Retina, uses the microscopic precision of digital design to correct for the blurring that takes place when thin ink hits cheap paper at high speed. Designed for agate type, Retina looks bizarre at larger sizes; Frere-Jones compares it to a fish evolved to survive at extreme ocean depths. The strokes of the lowercase t pinch in at their intersection, making them look more like four blunt arrows than two bars. The triangle in the uppercase A bulges slightly inward. The dot on the lowercase i is square and wider than the downstroke, and each curves away from the other. Such distortions compensate for ink blobs, making the font more readable than its predecessors. More recently, the designers created a toned-down version of Retina for Journal headlines."

Het bureau van Jonathan Hoefler and Tobias Frere-Jones heeft trouwens een goede site over typografie: www.typography.com

In Nederland heeft de eenheid weinig toepassingen. Maar misschien bij deze weer een mysterie de wereld uit geholpen. Wil je toch nog meer weten over de Agate, download dan deze PDF Agate for Dummies Amerikanen zijn dol op statistieken. Waarschijnlijk is dat de reden waarom deze eenheid ineens in InDesign voorkomt.
-

dinsdag 5 augustus 2008

Uitlijnen in Illustrator

Bij sommige functies binnen een programma lijkt het er soms op alsof ze niet willen dat je het vindt. Zo kreeg ik gisteren een vraag in de training over het uitlijnen van objecten in Adobe Illustrator.
Over het algemeen is het Uitlijnenpalet een redelijk voor zich sprekend palet. Je selecteert de objecten en klikt in het palet op een bepaalde uitlijning. Klik je bijvoorbeeld op het onderstaande symbool dan worden de objecten uitgelijnd op de onderzijde van de objecten.



Het onderste object wordt dan als uitgangspunt gebruikt. Niets bijzonders zou je denken. Maar wat nu wanneer je niet het onderste object maar het middelste object wilt gebruiken als uitgangspunt?
Dit gaat dus op een manier die je maar net moet weten.

1. Selecteer de objecten.

2. Klik nogmaals (!) op het object wat je als uitgangspunt wilt gebruiken. Ik heb hier een blauwe cirkel om heen gezet.

3. Klik nu op een uitlijn-optie in het palet.

4.De objecten springen nu naar het laatst aangeklikte object.

De grap zit hem dus in die extra klik op dat object. Je moet het maar even weten…