woensdag 20 februari 2008

Typografie in muziekvideo's

Op Mtv zie je soms prachtige clips die op allerlei creatieve manieren gebruik maken van typografie. Hier enkele uit mijn verzameling.

Deze clip is van de band Cuarteto de Nos. Zij gebruiken een Egyptienne in hun clip. Volgens mij de Rockwell. Deze is trouwens erg hot want Adobe heeft hem gebruikt voor de lancering van CS3. De meest bekende Egyptienne is natuurlijk de chocoladeletter. Een Egyptienne herken je aan de rechte schreven. De naam Egyptienne stamt uit de jaren 20. Egypte was toen erg in de mode vanwege de ontdekking van het graf van Tutankhamun. Vandaar dat veel Egyptiennes een wat exotische naam hebben als Atlas, Memphis etc.




De letter Impact doet het altijd goed wanneer je aandacht nodig hebt. Vroeger noemden we dit soort letters biljetletters omdat ze vooral op affiches gebruikt werden en vaak alleen als kapitalen beschikbaar waren. Deze clip van Citizen Cope maakt volgens mij van de Impact gebruik, hoewel er wel onderkastletters gebruikt zijn.




Deze clip van Jean-François Coen maakt gebruik van bestaande typografie die je elke dag op straat om je heen ziet. Erg mooi gemaakt.




De laatste clip van ZWang, Graphic City, heeft minder met typografie te maken maar is wel mooi gemaakt. Ik geef direct toe dat deze voor de liefhebbers is maar geef het een kans zou ik zeggen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi,zuiver, biologerend.


Maurice Mommaerts