donderdag 21 januari 2010

Photoshop Tip: Schetsfilter

Vaak zeg ik in een Photoshoptraining dat je de meeste filters maar eens op een rustige zondagmiddag moet gaan proberen. Maar ik maak nu op toch een uitzondering voor mijn geliefde Schetsfilter (Sketch). Een paar opmerkingen vooraf:

• maak eerst een duplicaat van de laag (Command-J Mac of Control-J Win).

• let op de voor- en achtergrondkleur. Deze worden namelijk in het filter gebruikt.

Dit is de foto die ik ga bewerken:



1. Om te beginnen maak ik dus een duplicaat van de laag.



2. Ik kies voor een zwarte voorgrondkleur en een witte achtergrondkleur.



3. Vevolgens ga ik naar: Filter> Schets> Grafische pen. Een enorm venster verschijnt. Kies linksonder in het venster een weergave percentage zodat je de voorvertoning goed kunt beoordelen. Aan de rechterzijde kun je nog wat aanpassingen maken.



4. Klik OK om de foto definitief te bewerken. Vervolgens zet ik de modus van de laag op Zwak licht. Dit levert een fraai pastelachtige menging op. Maar je kunt natuurlijk ook andere modi kiezen.



5. Zoals ik al aangaf worden de voor- en achtergrondkleur gebruikt. Door deze te variƫren krijg je nog meer mogelijkheden.
In het onderstaande voorbeeld heb ik twee lila's gekozen.



Dit levert weer meer intensieve kleuren op.



Een alternative werkwijze is direct na het toepassen van het filter naar het Bewerkenmenu gaan en voor Vervagen… kiezen. Ook hier kun je dan het filterresultaat nog aanpassen.



Maar let op, je moet deze functie wel direct kiezen. Zo gauw je tussendoor iets anders doet is de optie niet meer beschikbaar. Daarnaast is deze werkwijze destructief. En degene die bij Opatel een Photoshop training hebben gevolgd weten hoe ik daar over denk. Laat ik het niet merken!

Geen opmerkingen: