donderdag 6 mei 2010

InDesign tip: tabs tips

Een korte maar handige tip over het werken met tabs in InDesign. Ik ga er wel van uit dat je al eens met tabs hebt gewerkt.
Wanneer ik met tabs werk zorg ik altijd dat de onzichtbare tekens zichtbaar zijn. Kies hiervoor het Tekstmenu (Type) en vervolgens 'Toon onzichtbare tekens' ('Show hidden characters').



In het voorbeeld probeer ik de tekst 'Opatel' aan de rechterkant uit te lijnen. Ik type daarvoor eerst een tab voor de tekst en kies daarna de Tabliniaal uit het Tekstmenu. Ik geef een positie aan en kies voor een rechts lijnende tab. De tekst springt nu naar de rechterzijde van het kader.



Probleem is nu dat wanneer ik het kader smaller maak, de tekst naar de volgende regel springt. Ik moet dus telkens de tabpositie corrigeren.



De oplossing hiervoor is erg simpel. In plaats van een gewone tab, type je een zogenaamde uitlijntab. Type de combinatie Shift-Tab om zo'n uitlijntab te plaatsen.



Het voordeel is duidelijk. Wanneer ik nu het kader versmal, verspringt de tab vanzelf. De tekst zal dus altijd tegen de rechterzijde van het kader blijven staan.



Dit is een tip uit de Opatel training: InDesign Basis

Geen opmerkingen: