woensdag 3 oktober 2007

Illustrator en Smart Guides

Heb je bij mij een training Illustrator gevolgd dan weet je misschien (hopelijk) nog dat ik een groot voorstander ben van het gebruik van intelligente hulplijnen of in het Engels: Smart Guides. Het is dan vele malen eenvoudiger en nauwkeuriger om objecten met elkaar uit te lijnen. Toch krijg ik hier nog wel eens vragen over, vandaar dat het me een goed idee leek om even de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje te zetten.

1. Kies bij Voorkeuren (Preferences); Intelligente hulplijnen en segmenten (Smart guides and slices). Kruis alleen de optie tekstlabels aan. Dit is verreweg de meest zinvolle instellingen. Klik Ok.

2. Kies vervolgens uit het Weergave (View) menu; Intelligente hulplijnen (Smart guides)

Wanneer je nu met je cursor op een punt, pad, paginarand, middelpunt of segment komt geeft Illustrator dat keurig aan. Toch kan het voorkomen dat je ondanks deze instellingen toch geen informatie ziet. Meestal komt dat doordat in het Weergave-menu de optie 'Raster magnetisch' actief is. Illustrator vindt het dan niet meer nodig om de tekstlabels weer te geven. Je hebt immers het stramien toch? Wil je toch de tekstlabels zien zet dan het magnetische raster uit.

Het magentische raster is in mijn ogen vooral handig wanneer je met het Pengereedschap werkt. Maak je echter objecten of gebruik je pathfinders dan kan het raster alleen maar in de weg zitten.

Geen opmerkingen: