woensdag 10 oktober 2007

Thermo op Adobe Max 2007

Ik zelf ben zelf pas laat begonnen met Web Design. Ik had geen trek om een hoop HTMLcodes te leren om iets simpels als bijvoorbeeld het centreren van tekst voor elkaar te krijgen. Ik wou gewoon een mooie pagina maken en had geen interesse in programmeren. Dus ik heb het altijd links laten liggen. WebDesign is ondertussen verder ontwikkeld en is nu relatief goed aan te leren. Zelfs voor iemand als ik. Ik heb gewoon gewacht tot het mijn kant op kwam. Nu kun je met DreamWeaver en andere applicaties veel sneller en gebruiksvriendelijker een website in elkaar zetten. Scheelt een hoop tijd en er blijft meer tijd over voor de leuke dingen namelijk het ontwerpen zelf.

Kuler
Maar de ontwikkeling van internet gaat nu wel heel snel. Misschien heb je als Illustrator CS3 gebruiker al eens naar LiveColor en Kuler gekeken. Zo niet dan zou ik dat maar eens gaan doen. LiveColor is een prachtige manier om met kleur om te gaan. Ik zal daar later nog wat meer over publiceren. Bij LiveColor hoort eigenlijk ook een apart verhaal genaamd Kuler. Adobe heeft en website waarin iedereen haar of zijn kleurcombinaties kan publiceren. Deze combinaties zijn dan weer te downloaden voor gebruik in Illustrator, InDesign en Photoshop.

RIA
Kuler is bijvoorbeeld ook als een Widget verkrijgbaar of als een zogenaamde RIA (Rich Internet Application). Dit is een apart programmaatje wat volledig los van alles op je computer kan draaien. In het geval van Kuler gebruik je het om kleuren te mengen en kleurcombinaties op te slaan en uit te wisselen.
Zo zijn er nog wel een paar te vinden. Erg leuk maar wil je zelf iets dergelijks gaan maken dan zul je je toch wat moeten verdiepen in het programmeren van zo'n programma. En zoals je hebt begrepen uit het voorgaande, daar heb ik even geen tijd en zin in als ontwerper. Maar er glooit licht aan de horizon…

Thermo
Het 'probleem' bij ontwerpers zoals ik is dat ze geen zin hebben om allerlei codes te gaan leren. Ik wil ontwerpen en geen development leren.
Adobe heeft dat klaarblijkelijk ook ingezien en is nu bezig met een programma te ontwikkelen waarbij ontwerpers zelf programmaatjes kunnen maken zonder enige kennis van programmeren. De werktitel van dit programma is Thermo. Deze week is er een eerste preview gegeven op Adobe Max Chicago en waarschijnlijk zal ook op Adobe Max in Barcelona wel het een en ander getoond zijn. Met Thermo kun je als ontwerper volledig deelnemen aan het bouwen van zogenaamde RIA's zonder enige kennis van programmeren. Er staat op YouTube een opgenomen verslag van de demo. Kijk maar eens op:

http://aralbalkan.com/1050

Of klik op de titel van dit bericht.

So what?
De vraag is natuurlijk wat moet je er mee. Maar zoals ik in mijn lessen altijd aangeef; je moet een 'open mind' houden ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen en het gebruik van software. Je kunt nooit zeggen. 'Nu weet ik het wel'. Aankomende generaties zijn gewend om op andere manier te communiceren en informatie tot zich te nemen. Ik denk ook dat het een goed idee is om met name zo'n ontwikkeling als Thermo goed in de gaten te houden.

Geen opmerkingen: