woensdag 2 april 2008

Lightroom 2.0 beta vrijgegeven


Ik heb net mijn eerste e-seminar over Photoshop Lightroom voor Adobe gegeven.
Had ik direct een mooie scoop te pakken. Bleek dat enkele uren voor mijn aanvang van mijn sessie Lightroom 2.0 was vrijgegeven. Dat was een leuke binnenkomer.
Je kan nu deze versie 30 dagen gratis proberen. Lightroom-bezitters mogen trouwens tot eind augustus werken met deze beta. Let wel op. Het gaat hier om en beta versie dus er kan nog van alles vastlopen.
Meest opvallende functies zijn:

Lightroom werkt nu in 64bit. Dus de mogelijkheiden om meer dan 4 GB aan geheugen te herkennen onder Mac OSX 10.5 en Vista 64bit. 64 bit heeft niet direct veel invloed op de snelheid van werken. Het voordeel is vooral dat grotere bestanden (high res) nu bewerkt kunnen worden zonder elke keer een ander bestand te moeten afsluiten om meer geheugen vrij te maken.

High Dynamic Range afbeeldingen. Dit zijn foto's met verschillende belichtingen die samengevoegd kunnen worden tot een perfect belichte foto. Photoshop kon dit trouwens al.

Panorama's fotos. De, uit Photoshop bekende, Photomerge

Selectieve correcties. Door middel van selecties kan je nu plaatselijk correcties maken.

Foto's samenvoegen. Selecteer meerdere foto's in Lightroom en breng deze als een docuement naar Photoshop. Alle foto's staan dan op afzonderlijke lagen. Je mag hier trouwens ook 'Virtual copies' voor gebruiken.

Zo zijn er nog talrijke functies te noemen. Ik moet er zelf ook nog verder mee stoeien.
Je kunt hier de beta downloaden.

Binnenkort gaan er trouwens nog meer webseminars van start. Je kunt deze gratis bijwonen. Schrijf je in via deze site van Adobe Benelux

Geen opmerkingen: