In korte tijd heb ik al van drie mensen de vraag gekregen waar ze op moeten letten wanneer ze een nieuwe computer kopen. Nu ben ik geen HardWare-expert maar ik kan je toch op een paar aandachtspunten wijzen. En dan gaat het met name om Photoshop CS4 extended.
In Photoshop CS4 heeft Adobe een paar nieuwe technologieën geïntroduceerd; Shader Model 3.0 en OpenGL 2.0. Vooral voor 3D- en videotoepassingen zijn deze technologieën van belang.
Shader Model 3.0 is vooral van belang voor het opbouwen van 3D-modellen. Voor ontwikkelaars van computergames is dit een belangrijk gegeven. Meer technische details vind je hier.
OpenGL is eigenlijk een manier om direct de grafische kaart aan te spreken. Deze 'taal' werkt voor veel verschillende kaarten.
Deze technologieën worden niet door elke computer ondersteund. Photoshop werkt er wel op maar je maakt geen gebruik van alle voordelen.
Grafische kaart
Photoshop CS4 maakt nu gebruik van de rekenkracht van de grafische kaart zelf. Hierdoor worden beelden veel sneller en mooier opgebouwd. Je merkt het vooral bij het in- en uitzoomen. In de vorige versie zal het beeld er alleen goed uit op 25%, 50%, 100% etc. Daartussen, bijvoorbeeld 44%, zag het beeld er rafelig uit.
Let er alleen op dat dit niet werkt op elke computer. Adobe heeft het effect alleen getest voor een beperkt aantal videokaarten. Dus dank je aan een nieuwe computer, kijk dan vooral naar de videokaart.
Op deze site vind je een lijst van geteste kaarten.
Mac of PC?
Altijd een gevoelig onderwerp natuurlijk. Werk je met zeer grote bestanden in Photoshop CS4 dan is een PC werkend onder Microsoft Vista sneller dan de Mac. Waarom? CS4 werkt nu in 64bits. Dat betekent dat er meer geheugen kan worden ingezet om beelden uit te rekenen. Voor extreem grote bestanden zal de computer met de factor 10(!) versneld worden. Voor normale toepassing is de winst 8 tot 12%. Let er wel op, dat ik dit niet zelf getest heb maar gewoon van de site van Adobe zelf heb vernomen.
Helaas voor Mac -gebruikers werkt '64bit processing' op dit moment alleen op de PC. Dat is niet Adobe's schuld. Adobe bouwde zijn software voor de Mac in de computertaal Carbon. Apple had aangegeven dat ze Carbon ook in 64bit zouden aanbieden. Apple heeft ineens de strategie gewijzigd en aangegeven dat ze 64bit processing alleen in de computertaal Cocoa zouden aanbieden. Een beetje kort door de bocht maar hier kwam het wel op neer. Gevolg? Adobe zal de software volledig moeten herschrijven voor Cocoa. Dat kost een hoop geld en vooral tijd. Dus die versie komt er wel voor de Mac het is alleen de vraag wanneer.
Voor meer informatie hierover kan je deze pagina van Adobe bekijken.
•
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
...vista is sneller als je de 64bit versie van vista hebt...en op de meeste pc's staat die er niet standaard op hoor
Zelf zoek ik al een lange tijd naar de beste manieren die ik kan gebruiken voor mijn nieuwe computer. Helaas had ik toen nog niks gevonden maar nu dat ik Windows 8 heb weet ik pas weer hoe fijn het werken is.
Een reactie posten