maandag 3 november 2008

Photoshop tip: Photomerge

Ik ben dit weekend in de weer geweest met AutoMerge-functie van Photoshop. Ik heb met een 'slechts' 4.0 Megapixel Camera (Canon Powershot G5) een aantal foto's van bladeren gemaakt en deze door Photoshop tot één geheel laten samenvoegen. Binnen het Photoshop-jargon bekend als 'stitching'.



Vanuit Lightroom 2.0 kan dit nu trouwens ook. Lightroom heeft daarbij wel de hulp van Photoshop voor nodig maar je kan de functie in ieder geval vanuit Lightroom oproepen. Selecteer eerst de benodigde foto's en kies dan uit het Photo-menu> Edit in> Merge to Panorama in Photoshop… De rest wijst zich vanzelf.



Nou dacht ik zelf dat ik lekker bezig was met mij 21-opnames-Wolkenpanorama.



Komt daar ineens ene Gerard Maynard met een ongelooflijke foto van Yosemite National Park voor de dag. Het heeft maar liefst een 17- gigapixel beeld gecreëerd. Hij heeft daar 2000 opnames voor gebruikt. En ik maar opscheppen over mijn 21 opnames panorama… Maar hij moest wel even een 96,5 Gigabyte groot bestand inlezen, bewerken en opslaan. Maar goed hij had daar, naar eigen zeggen, ook de spullen voor:

"I have a bunch of RAID systems, so I'm moving data at about 300 MB second," Maynard said. "It takes about 45 minutes to an hour just for one of the large images to load into Photoshop. With a conventional drive, it'd take about two to three hours."

Om de foto bekijken zal je wel eerst door een commercial van Obama moeten. Voor mij zelf geen probleem.

Klik vervolgens links op Zoomify. Deze functie zit nu trouwens ook ingebouwd in Photoshop.







Klik hier voor de foto. Gerard Maynard heeft hetzelfde kunstje trouwens al eens eerder uitgehaald met een foto van Harlem New York.

Geen opmerkingen: